Cutia de viteze este unul dintre cele mai rezistente mecanisme ale oricarui tip de vehicul. De multe ori aceasta poate sa functioneze chiar si zeci de ani fara nici o problema.

Din acest motiv, multi ani, unele cutii de viteze au fost considerate indestructibile, iar acest lucru a fost o reclama foarte buna la vremea aceea pentru vehiculul respectiv.

Bineinteles aceste cutii de viteze care s-au numit indestructibile, sunt manuale. Acestea, prin constructia lor simpla, au avantaje fata de cutiile automate fabricate in prezent. Ca sa intelegem mai bine mecanismul, trebuie sa cunoastem motivele care duc la defectiuni ale cutiilor de viteze.

De ce se strica cutia de viteze?

Motivele pentru care se strica o cutie de viteza pot fi multiple, incepand de la piese de calitate slaba, uzura pieselor, ulei de proasta calitate si pana la soferul care executa gresit schimbarea vitezelor.

Citeste si Reparatii cutii de viteze camioane pe plan national

Uleiul din cutie

Probabil una dintre cele mai importante probleme care poate cauza defectiunea cutiei de viteze este calitatea slaba a uleiului utilizat. Uleiul din cutie trebuie sa fie de foarte buna calitate si sa aiba consistenta optima necesara ca sa poata oferi o ungere suficienta pieselor, reducand uzura si temperatura acestora.

Cu toate ca multi considera ca uleiul din cutia de viteze nu trebuie schimbat niciodata, acesta din pacate in timp isi poate pierde calitatile ducand la o uzura mai mare a pieselor.

Este adevarat ca la cutiile de viteze manuale, temperatura de lucru nu este mai mare de 60-70 de grade, ceea ce inseamna ca proprietatile uleiului din cutie se vor pastra mai mult timp.

Nu inseamna insa ca nu va trebui niciodata sa schimbam uleiul din cutie. Se recomanda ca la fiecare a doua schimbare a uleiului de motor sa se schimbe si uleiul din cutia de viteze pentru ca acesta sa protejeze mai bine componentele din cutie.

Piese de schimb de calitate slaba

Piese de schimb se gasesc la tot pasul, atat originale cat si after market. Aceste piese sunt facute la un anumit standard de calitate si au certificat de calitate valid.

Exista insa si piese de calitate indoielnica, facute de firme necunoscute, copii ale pieselor originale dar din materiale de o calitate mult mai slaba.

Uzura pieselor din cutie

In timpul lucrului, piesele din cutie sunt supuse anumitor frictiuni la care este important sa reziste cat mai bine.

Daca materialul din care este facuta piesa e de o calitate slaba, aceasta se uzeaza mai rapid.

Chiar daca piesele sunt de calitate buna, datorita frictiunii cu alte piese se uzeaza in timp. Pe suprafetele acestora apar mici adancituri si crapaturi care cresc frictiunea si implicit uzura acestora in timp.

De multe ori, in aceste cazuri, se produce pilitura de fier contaminand uleiul din cutie, reducandu-i acestuia proprietatile de protectie a pieselor.

Utilizarea gresita a cutiei de viteze

Utilizarea gresita a cutiei de viteze poate duce la o uzura exagerata a pieselor si implicit la defectiuni serioase. Pentru a utiliza cutia de viteze in mod corect este important sa intelegem functionarea acesteia.

Pornirea lenta a vehiculului

Cutia de viteze are componentele intr-o baie de ulei care are rolul de ungere si de reducere a temperaturii de lucru a acestora. Uleiul este facut in asa fel incat sa ofere protectie maxima la temperatura normala de functionare. De aceea la pornire nu lucreaza la parametrii optimi.

Aceasta problema este chiar mai accentuata in perioada iernii cand la pornire atat piesele cat si uleiul sunt la o temperatura mult mai joasa. De multe ori, in aceste cazuri putem observa ca schimbarea vitezelor se face mai incet pana se incalzeste cutia la temperatura de functionare normala.

Pornirea cu motorul rece se face incet pana acesta se incalzeste la temperatura de functionare normala. Astfel si cutia de viteze are timp sa se incalzeasca si sa functioneze in parametrii normali.

Citeste si Cum sa conduci in siguranta

Utilizarea cutiei pe post de frana

Probabil una dintre cele mai grave greseli este stationarea cu vehiculul fara a se pune frana de mana. Practic la parcare soferul schimba viteza intr-o treapta inferioara si o lasa asa in stationare fara sa traga frana de mana.

In acest caz se creeaza presiune asupra sistemului de transmisie deteriorand-ul in timp mai ales daca parcarea se face in panta si nu se utilizeaza frana de mana.

Schimbarea vitezei in marsarier in timpul deplasarii

Una din cele mai importante reguli este sa nu schimbam in marsarier in timpul deplasarii. Masina trebuie sa fie oprita complet inainte sa schimbam directia de mers a acesteia.

In cazul in care soferul schimba viteza in marsarier dar vehicului inca este in deplasare se creeaza o presiune foarte mare asupra cutiei pentru ca angrenajele sa-si schimbe sensul de rotatie.

Din pacate aceasta manevra deterioreaza foarte mult cutia de viteze cat si angrenajele ei.

Utilizarea franei de motor in panta

Utilizarea franei de motor pentru a circula cu o viteza redusa in panta este recomandata doar in cazul in care este asistata de frana de serviciu, altfel cauzeaza o uzura foarte mare la cutie.

De multe ori cand suntem intr-o panta mare este important sa utilizam frana de motor pentru ca vehiculul sa poate fi tinut la o viteza de deplasare mica. Nu este nici o problema, este o metoda recomandata ca vehiculul sa nu scape de sub control.

Nu trebuie sa uitam ca nu cutia de viteze este frana, ea doar ne ajuta ca vehiculul sa nu prinda viteze exagerate. Astfel utilizarea franei de serviciu este obligatorie la coborarea pantei iar setarea vitezei intr-o treapta inferioara trebuie sa fie facuta doar de siguranta.

Aceste reguli de conducere sunt valabile la toate tipurile de vehicule, de la autoturisme pana la camioane de tonaj mare si este bine sa tinem cont de ele. Astfel putem asigura o viata mult mai lunga cutiei noastre de viteze.

About The Author

Related Posts